interesting things

  • ۰
  • ۰

زیبا نوشتن می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی کار ما به دیگران بگذارد، برخی حتی معتقدند که خط افراد نمایانگر شخصیت آنهاست. به همین خاطر یادگیری آنکه زیبا بنویسیم میتواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. در این مقاله به خاستگاه این هنر و معرفی آن می‌پردازیم.  

 

شکل‌گیری خوشنویسی

 

پس از ورود اسلام به ایران، خطاطی به شیوه ی نسخ رواج یافت چنانچه در فارس و در پرتو ابوبکر سعد زنگی ده ها نسخه خطی از قرآن نوشته شد. بعد ها و در زمان حکومت تیموریان، خط و خوشنویسی اهمیتی بالا پیدا کرد. میرعلی تبریزی ار نخستین فردی می‌دانند که خط نستعلیق را قوام بخشید.

آنچه که به عنوان شیوه ها یا قلم های خوشنویسی شناخته می شود، بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی مانند مکاتبات به کار می‌رفته.

خوشنویسی ایرانی زیر‌مجموعه خوشنویسی اسلامی است که در ایران و سرزمین های وابسته به آن شکل گرفت و به تدریج به جزئی از هنر و فرهنگ ایرانی تبدیل گشت.

 

 

خط تعلیق

 

خط تعلیق را به عنوان نخستین خط ایرانی می‌توان دانست که ترسل نیز نامیده می‌شد. از خواجه تاج سلمانی به عنوان مبدع این خط نام برده می‌شود. 

از تعلیق بیشتر برای نوشتن نامه ها و فرمان های حکومتی استفاده می‌شده و در بین کسانی که از نظر سواد در سطح بالایی قرار داشتند، رواج داشته.

 

 

خط نستعلیق 

 

پس از خط تعلیق، نستعلیق شکل گرفت. در میان خطوط ایرانی و عربی، نستعلیق، زیباترین خط می باشد. از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به تدریج خط جدیدی پدید آمد که ابتدا نسختعلیق و بعد ها نستعلیق نام گرفت.

 

خط نستعلیق علاوه بر ایران و خراسان بزرگ و کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان رشد قابل توجهی کرد. به طور کلی سده‌های نهم تا یازدهم را میتوان سده های درخشان هنر خوشنویسی دانست.

 

 

 

خوشنویسی با خودکار

 

یکی از جدید ترین و رایج ترین هنر ها ، خوشنویسی با خودکار است، شاید در حدود سی سال است که ابداع گردیده. اولین بار این هنر توسط استاد حسن غلامرضاپور ابداع گردید. در دهه ی 70 برای اولین بار انجمن خوشنویسان ایران توسط ایشان تاسیس گردید.

 

 

چرا باید زیبا نوشت؟

 

نوشتن جزء جدا نشدنی از زندگی روزانه ماست. دست خط زیبا می تواند در جنبه های مختلفی از زندگی به خصوص در محیط های حرفه ای و کاری تاثیری مثبت از شما بر جای گذارد.

نوشتن مداوم و تمرین مناسب با رعایت اصول درست نویسی باعث بهبود خط شما خواهد شد.

ماژورین برای رسیدن به این مهم، آموزش های متفاوت و مناسب برای تمام سنین را در پلتفرمی جامع ارائه داده است. 

 

 

منبع: بلاگ ماژورین 

  • ۹۹/۱۰/۱۶
  • thenirvana nirvana

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی