interesting things

  • ۰
  • ۰

با ورود سیم کارت به بازار کشور، کلاهبرداری و تخلفات گوناگونی توسط سیم کارت های بی نام و نشان صورت گرفت . لازم به ذکر است که آمار بالای این پرونده ها زنگ خطری است برای لزوم آگاهی‌رسانی و وضع قوانین مشخص در این زمینه . عدم آگاهی کافی کاربران ، نیاز مالی و وعده‌های جذاب متخلفان برای اجاره و فروش سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان در سطح کشور ، از عوامل اصلی این مساله است . ناگفته نماند که در این میان قطعا نهادهای نظارتی همچون پلیس فتا ، نهادهای رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه نیز می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند . با وجود گذشت سال‌ها از این اتفاقات، اما خلأ جدی قانونی و بازدارندگی در این حوزه وجود دارد و شورای عالی فضای مجازی به تازگی اقدام به ارائه دستور‌العملی در این زمینه کرده است که به عقیده کارشناسان چندان نمی‌تواند راهگشا باشد

 

چگونه از سیم کارت ما توسط شخصی دیگر سوء استفاده میشود ؟

همانطور که میدانید سالانه تخلفات زیادی به وسیله سیم کارت صورت می گیرد . به گزارش پلیس فتا 70 درصد پرونده های تشکیل شده مربوط به سهل انگاری کاربران می باشد. همچنین رئیس پلیس سایبری اعلام کرد این پرونده ها در زمینه سوء استفاده از سیم کارت هایی که به نام شهروندان ثبت گردیده است می باشد چرا که غفلت و سهل انگاری افراد در رابطه با سیم کارت های تحت مالکیتشان آنها را بدون اینکه آگاه باشند ، وارد پرونده های قضائی میکند .

یکی دیگر از روش هایی که کلاهبرداران میتوانند با استفاده از سیم کارت تحت مالکیت شما سوء استفاده کرده و مرتکب تخلف شوند زمانی است که سیم کارت شما گم شده و یا به سرقت رفته است و شما هیچگونه اقدامی برای مسدود سازی سیم کارت و یا تعویض سیم کارت نکرده اید . همین مورد باعث میشود فرد کلاهبردار با خیال آسوده از خط شما سوء استفاده کرده و تمامی شکایت ها به اسم شما ثبت گردد .

حال با مطالعه این مطلب برای بسیاری از کاربران سوال پیش می آید که چگونه از انجام این کلاهبرداری ها پیشگیری کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت کاربران و مشترکین عادی باید به طور جدی از امانت دادن سیم کارت به آشنایان و یا اجاره دادن سیم کارت های خود  به دیگران جدا خودداری کنند، بنا بر اعلام پلیس فتا در صورتی که سیم کارت خود را به دیگران اجاره و یا به طور موقت امانت دادید و تخلفاتی به وسیله سیم کارت شما صورت گرفت تمامی مسئولیت های سیم کارت به عهده مالک می باشد.

همچنین اگر سیم کارت شما به سرقت رفت و یا گم شد سریعا برای مسدود سازی سیم کارت خود از طریق روش های زیر اقدام کنید .

 

نحوه مسدود سازی سیم کارت در اپراتور ها

تمامی اپراتور های کشور (همراه اول ، ایرانسل ، رایتل) برای پیشرفت در حوزه کاری و سهولت انجام فعالیت برای مشترکین خود خدماتی را ارائه داده اند که به طور نمونه می توان به اپلیکیشن اپراتورها شاره کرد. مشترکین از طریق اپلیکیشن اپراتور سیم کارت خود می توانند برای مسدود سازی سیم کارتشان اقدام کنند.

اپراتور همراه اول : افراد دارای سیم کارت همراه اول که به هر دلیلی قصد مسدود سازی سیم کارت خود را دارند میتواند با مراجعه به اپلیکیشن همراه من و یا شماره گیری کد دستوری  *131*2# (ستاره 131 ستاره 2 مربع) اقدام به مسدود کردن سیم کارت خود کنند .

اپراتور ایرانسل : تمامی مشترکین سیم کارت ایرانسل (مشترکین سیم کارت دائمی ایرانسل ، مشترکین سیم کارت اعتباری ایرانسل) میتوانند با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من و یا با شماره 700 تماس گرفته و اقدام به مسدود سازی سیم کارت خود کنند .

اپراتور رایتل : اپراتور رایتل مانند دیگر اپراتور ها اپلیکیشن پرکاربرد رایتل من را ارائه کرده است که یکی از خدمات این اپلیکیشن مسدود سازی سیم کارت رایتل می باشد . لازم به ذکر است که این اپراتور برای مسدود سازی خطوط رایتل هیچ کد دستوری را ارائه نکرده است .

همانطور که ذکر شد این روش ها برای مسدود کردن سیم کارت به صورت غیر حضوری بود. کاربران میتوانند در صورت تمایل به صورت حضوری به دفاتر نمایندگی اپراتور مربوطه مراجعه کرده و نسبت به مسدودسازی سیم کارت خود اقدام نمایند.

 

منبع : وبلاگ رندباز

 

  • ۰۲/۱۱/۳۰
  • thenirvana nirvana

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی